CHECK IT OUT!

Wednesday, April 14, 2010

RAHSIA KEJAYAAN BLOG REDMUMMY

(DIPETIK DARI BLOG REDMUMMY)
First few things to remember to be on that stage:

1.Minat! minat dulu kena ada…kalo kamu tak minat ngan blog, camne kamu nak be part of the blogging line? Bila kamu keep on complaining *tak geti, tak tau, segala macam tak* so how you nak go on living with blogging? Saya bermula bukan kerana minat pada hari pertama saya membuka blog. saya bermula kerana saya ingin lakarkan sejarah kisah anak2 saya. Itu asal minat niat saya. kemudian sedikit demi sedikit minat saya makin bercambah coz saya menang Bloggers Idol 2006 and also since ai m envy to red colour, so orang melihat saya wanita yang unik kerana gilakan warna merah. that s my reality life yang diadaptasikan di dalam blog. 

2. Apabila kamu ada minat, kamu bertambah berusaha untuk menambah pendapatan. Permulaan pendapatan saya dari Nuffnang was like RM90 or seratus lebih ajer. saya antara blogger pertama yang mendapat cheque nnang. Dulu kala, saya sebenarnya tidak suka ngan segala iklan nih, menggangu tugas blogging saya, tp bila dpt cheque saya terus jadi seronok dan justeru dari beratus2 ringgit per month terus meningkat ke ribuan ringgit, setiap bulan.

3. You must have the hits, the more hits you get, lagi tinggi lah income kamu. camne nak dpt hits,  bila orang seronok dok lam your blog. spt mana kamu lakarkan lam entry, kalau entry kalakar ke, entry kisah umahtangga ke, but for RM, ai talk about everything except politics. so ko nak carik hiburan, airmata, shopping, education, family, anak2, nangis sedih gembira you can find in my RM.

4. Setelah berada di atas, sentiasa ingat akan susah kita waktu di bawah….saya selalu imbas balik betapa susahnya nak naik jugak. camne ye…saya bekerja kuat for my red blog. despite saya dimaki dicerca sampai ada cuba cantas idup blog saya, ngan sumpah seranah lalat, sampai kena buat police report…itu semua sebenarnya cabang2 yang kamu harus ingat bila kamu bebaskan diri kamu di dalam dunia blog.

5.  The followers, my loyal readers sejak taun 2005/6 pasti ingat macamana how hard and rajin susahnya saya nak naikkan RM. Macam ni, saya diberi sebiji buah epal merah. dan sorang blogger lagi diberi juga sebiji epal merah. Blogger tu akan tulis ‘ini sebiji epal merah’. Tapi my writings ‘sebiji epal merah yang boleh dimakan bersama keluarga, senang dibawa ke mana saja, harus basuh sebelum makan, pastikan epal merah ni dibeli di pasar tani’ . So you leh nampak tak 2 pasang tangan yang menaip tp delivery saya sentiasa lebih dari apa yang dikehendaki.

6.Saya tahu ramai yang excited nak bukak blog, tp dok bising kenapa earnings kamu masih 50sen, kenapa 100 inggit pun tak dpt, ianya bukan arini kamu letak, bulan depan leh cash out kan ye dik. to gain that, berbalik kepada hits jugak. well ok ada orang yes ada hits, tp kenapa masih takde dedicated ads, mungkin kerana blog kamu is not ads interest. itu pada firasat saya. ai dont have the right answer, lgpun saya bermula pada taun 2005 dan saya mula mendapat cheque pun pada tahun 2007, 2 years later.

7. Berbalik pada hukum alam, rezeki dikongsi bersama, terus terang, wpun buah tangan saya dapat, tapi apabila saya ada singgit saya akan cuba berkongsi bersama readers apatah lagi my family members kan. Saya keluarkan duit sendiri untuk membalas mereka2 yang melabur membaca blog saya, saya juga pastikan the contest in RM tidak kering, 

9. PR – Saya sangat rajin menjawab emails kamu, saya cuba jawab secepat laju daya.  wpun kadangkala emails yang saya terima berulangkali sudah dijaja dalam blog, tp saya gigih jugak jawab. Sabar sabar. 

10. Di belakang kejayaan RM, ada sorang lagi insan yang membina naiknya blog ni. All of you kenal dia. Sirman. He is responsible on my blog, the template, the photos. he s the manager of RM. Restu suami dan kerana dia membantu saya, makanya kami sesama bekerjasama for RM. anak2 juga penguat semangat, tp jangan sampaikan lupakan family hanya kerana mengejar blog plak.



1 comment:

Anonymous said...

You will not prompt to me, where to me to learn more about it?

Related Posts with Thumbnails