CHECK IT OUT!

Monday, January 31, 2011

PAKAIAN TRADISI DUSUN TABILUNG

Pakaian tradisi Kanak-kanak Dusun Tabilung, Kampung Dudar Kota Belud

Pakaian tradisi Dusun Tabilung, Kampung Timbang, Kota Belud. Perhatikan gelang kaki mereka..Teka berat? 2 Kilo!

Pakaian Tradisi orang dewasa bagi suku Dusun Tabilung, Kg Dudar, Kota Belud.  Wanita-wanita ini sedang menari bagi  meraikan kedatangan pengantin lelaki ke rumah pengantin perempuan.

Upacara perkahwinan suku Kaum Dusun Tabilung, Kg Timbang, Kota Belud.

Pengantin lelaki dan pengapitnya - Suku kaum Dusun Kg Timbang Manggaris, Kota Marudu.

Wanita-wanita dari suku kaum Dusun (Kota Belud)  dengan baju tradisi mereka.

Gadis Tabilung, Kg Timbang, Kota Belud.

Pemenang ratu Unduk Ngadau Kg Timbang 2009

Kiri: Ratu unduk ngadau 2009 dan kanan: 1st runner up unduk ngadau 2010

Emak kepada Ratu Unduk Ngadau 2009-Pembantu am kat sekolah kami..hehe..boleh tahan kak Rosina ni...
Wajah2 gadis Dusun Tabilung..

Windi's Note:
Semua gambar2 ini saya perolehi dari simpanan peribadi dan juga koleksi gambar dari Facebook kawan2 dan bekas murid2...Ponsikou (terima kasih).

7 comments:

azieazah said...

Wahh sungguh menarik sekali budaya dan seni pakaian suku kaum di sana. Unik dan berwarna warni.

Saya memang merancang hendak melawat Sabah...

windi said...

terima kasih...sudi2kanlah melawat Sabah..banyak tempat menarik..kos pun tak mahal..

Unknown said...

sangat menarik sekali maklumat yang ada disini.kalau boleh ceritalh lebih banyak tentang suku kaum tobilung.saya ingin tahu memandangkan suami saya orang tobilung.manakala saya rungus.Lawatlah blog saya kalau ada masa..
http://huminodun-queenvillea.blogspot.com
thanks[:))]

KodyedyeZ said...

moleknya blog windi ni...

kalo sudi jenguk2lah blog saya yek...

http://kodyedyez.blogspot.com/

my cuzzie(Clarynna-colen) and auntie(Rosina) always be a unduk ngadau..^^

Faridah Burn, Terengganu. said...

Menariknya info dalam blog Windi ini. Lebih mendekatkan lagi kami dengan budaya masyarakat di Sabah. Windi, saya minta izin mengambil beberapa maklumat dari blog ini untuk tugasan saya.

loudteeshirt said...

ba..ngam...gmbar okou pun ada juga tu..yg paling ataa..

loudteeshirt said...

ba..ngam...gmbar okou pun ada juga tu..yg paling ataa..

Related Posts with Thumbnails