CHECK IT OUT!

Friday, March 20, 2009

Rahsia disebalik lagu matahariku - agnes monica

Lagu matahariku dendangan Agnes Monica yang cun melecun putih melepak itu merupakan lagu kegemaran saya. Oleh kerana itu saya telah bersusah payah (tak susah pun sebenarnya..) untuk mencari lirik lagunya di internet. Maka berkumandanglah suara saya yang 'bassy' ini di dalam rumah dengan diiringi oleh video clip yang dikutip dari You tube. Mendayu-dayu sungguh suara saya mendendangkan lagu ini sehinggalah anak perempuan saya yang berusia 3 tahun menjerit "mama..bising bah.." dan barulah saya sedar dunia.

Selepas puas melalak dan memaksa suami untuk berduet dalam lagu 'aku dan dirimu' dendangan Ari Lasso dan Bunga Citra, saya tergerak hati untuk mengakses laman web harakah daily. Tajuk utama ialah "Kenapa MAIS peduli lagu Allah Peduli sahaja?' Lagu Allah peduli ialah lagu Agnes Monica yang mengandungi perkataan Yesus Kristus. Majlis Agama Islam Selangor meminta kerajaan agar mengharamkan lagu itu dalam pasaran Malaysia kerana sedar liriknya mampu mewujudkan kekeliruan kepada para pendengar.

Namun penulis artikel itu turut menyatakan bahawa terdapat sebuah lagi lagu Agnes Monica yang sealiran dengan lagu Allah peduli dan kebetulan pula ianya lagu kegemaran saya "Matahariku" .

Saya cuba untuk mengabaikan ide penulis tentang lagu matahariku tetapi hati ini tetap berkata, apa salahnya mencari kebenaran. Akhirnya saya menemui satu fakta yang mungkin menyokong ide penulis tadi.

Di bawah ini saya copy paste kan sedikit sedutan dari sebuah laman web. Petikan itu saya set kan dalam warna merah dan italic font. Lirik lagu matahariku turut saya sertakan untuk rujukan para pembaca. Selepas itu bolehlah kita menilai sendiri apakah status matahari di dalam lagu tadi.

Secara peribadi saya agak kecewa kerana petikan itu membawa sedikit pengaruh kepada saya untuk tidak menyanyikan semula lagu itu walaupun sekadar hiburan. Lagu itu begitu indah melodinya untuk dinyanyikan begitu juga liriknya. Cuma perkataan 'matahari' itu saja yang mencacatkan segala-galanyanya.

Nampaknya saya terpaksalah beralih kepada lagu Rossa atau Bunga Citra Lestari yang ternyata lebih mudah dinyanyikan kerana note yang lebih rendah. Selain itu koleksi lagu mereka tidak kurang puitis dari segi lirik dan melodi yang indah. Tapi yang paling penting Liriknya nggak bisa memesongkan akidah kita bukan...Tepuk dada tanya selera..

Windi's note: Kalau I dah gian sangat nak humming lagu ni mungkin I will change matahariku to some other word like , oh tuhanku, kekasihku, maha kuasa, atau apa-apa saja yang ngam dengan syllable matahariku. Atau menyanyikan lagu ini tanpa penghayatan langsung. Just to focus to kemerduan sora masing2 ka... peh! perasan you..

Asal-usul Natal

imageAkar perayaan Natal berasal dari kebudayaan bangsa Romawi. Orang Romawi sekitar abad ke-10 hingga 7 sebelum Yesus lahir (sebelum Masehi) mengenal hari lahirnya Dewa Matahari yang diperingati tiap 25 Desember dengan sebutan ‘Saturnalia’. Hari itu dianggap sebagai ‘The Winter Saltice’, saat mana matahari berada di titik yang paling jauh dari katulistiwa. Saat matahari memperpanjang kekuatan untuk naik dalam titik balik perjalanan tahun. Saat itulah beberapa daerah di Eropa menjadi siang sepanjang hari tanpa mengalami datangnya malam. Itu pas tanggal 25 Desember. Pada proses itulah perayaan Saturnalia dirayakan dengan pesta pora, hura-hura, mabuk-mabukan, dan berbagai ritual amoral. Mereka menganggap bahwa ini adalah keajaiban alam yang dapat dibuat sang matahari. Itu sebabnya matahari dipuja sebagai Dewa Matahari.

Lirik lagu Agnes Monica Matahariku

Tertutup sudah pintu .. pintu hatiku
Yang pernah dibuka waktu hanya untukmu
Kini kau pergi dari hidupku
Kuharus relakanmu walau aku tak mau

Berjuta warna pelangi didalam hati
Sejenak luluh bergening menjauh pergi
Takada lagi cahaya suci
Semua nada beranjak aku terdiam sepi

Dengarlah matahariku suara tangisanku
Kubersedih kerna panah cinta menusuk jantungku
Ucapkan matahariku puisi tentang hidupku
Tentangku yang tak mampu menaklukan waktu

Berjuta warna pelangi didalam hati
Sejenak luluh bergening menjauh pergi
Takada lagi cahaya suci
Semua nada beranjak aku terdiam sepi


4 comments:

Anonymous said...

".....cun melecun putih melepak..." artinya apa ya?

windi said...

cun melecun putih melepak maksudnya sangat jelita dan kulitnya putih bangat (so beautiful and fair skin)

Anonymous said...

Pergh...agnes monica ?! apa Barang..
tp ok jga lak..errr..windi ko try subuk2 lagu [T2,OK] Best Jga..(@_@)

Anonymous said...

Pergh...agnes monica ?! apa Barang..
tp ok jga lak..errr..windi ko try subuk2 lagu [T2,OK] Best Jga..(@_@)

Related Posts with Thumbnails