CHECK IT OUT!

Tuesday, February 1, 2011

Kalaulah saya ada pembantu rumah kan bagus...

Kalaulah saya ada pembantu rumah kan bagus...ada juga orang yang tolong saya lipat kain, kemas rumah, menyapu, lap cermin....Tak payahlah saya terkejar2 buat semua tu bila balik dari kerja. Dapatlah saya merehatkan tulang empat kerat ni dengan tidur siang yang lena.

Kalaulah saya ada pembantu rumah kan bagus...ada juga orang yang tolong urus bebudak 2 orang ni..Diorang ni dah lah rajin tukar2 baju, rajin menghambur mainan kat ruang tamu, rajin menyelongkar stor, rajin berebut mainan, rajin suruh masak itu ini...Tak payahlah saya berjaga siang semata2 nak pastikan diorang tak buat sesuatu yang di luar dugaan. Dapatlah saya merehatkan tulang empat kerat ni dengan tidur siang yang lena. 

Kalaulah saya ada pembantu rumah kan bagus...ada juga orang yang tolong tengok2kan bebudak ni jika saya  menghadiri mesyuarat di luar masa kerja. Ada juga orang yang tolong angkat kain dari jemuran jika awan tetiba gelap. Tak payahlah suami saya kendong bebudak ni ke tempat kerjanya pula..dan tak payahlah saya angkat kain kat jemuran walaupun belum kering. Dapatlah saya bermesyuarat dan berkursus dengan tenang.

Kalau saya ada pembantu rumah kan bagus...tak payahlah asyik2 menapau makanan kat kantin sebab bila sampai kat rumah tak larat dah nak masak. Jimat belanja...Suami pun tak payahlah pura2 tak nak makan malam. Alasan "Abang nak diet..berat badan dah naik" walhal dia kasihan tengok isterinya yang tengah memboyot ni tunggang langgang kat dapur.
Dulu saya pernah ada pembantu rumah. Lain orang lain 'feel' nya. Yang sorang tu garang sangat. Sampai lebam kaki bebudak ni di kerjakan. Yang sorang lagi tu, makcik dia selalu menyibuk suruh pulanglah..minta advancelah..bawa pegi kendurilah..Takda privacy kitaorang dibuatnya. 

Yang sorang lagi memang tip top..kitaorang masih rindu kat dia. Lemah lembut dan rajin. Walaupun pergerakannya ada fight ngan kekura kat padang perlumbaan tapi kitaorang boleh consider lagi..Asalkan orangnya baik. Cuma tu jelah..Bil telefon selalu melambung2 up2 to the sky...Call bopren kut. 

Ada sorang lagi tu pulak (yang last) mengalahkan tuan rumah! Duduk tengok TV. Pastu remote TV dia yang control. Saya yang cuci piring dia pulak gelak2 depan TV. Kalau rancangan fevretnya dah tamat...Zuuuppp..trus masuk bilik. Ingat awak tu anak dara kitaorang ke...suka hati je..baju pon seksi meksi..

Bila ingat balik suma ni..hemppp...baik takda pembantu rumah..Takpalah tunggang lunggang kat dapur, tak dapat tido lena di siang hari dan heret bebudak tu kat tempat kerja..Takpalah hari2 tapau lauk kat kantin..Takpalah angkat kain lembab dari jemuran..Takpalah suami pura2 tak nak makan malam. Takpalah kalau hari2 mengerah tulang empat kerat..campur tulang suami 8 kerat..campur tulang anak2 yang dikerah kemas mainan sendiri = 16 kerat. Itulah jihad kami...

Hmmmmmm...kalaulah saya ada pembantu rumah kan bagus.....

8 comments:

Myfrin's story said...

Salam, windi...I pula, kalau lah i ada kerja, tentu i dpt beli sinsin amas kegemaran i tanpa harapkan suami...hehe...main2 saja....

Semoga u tabah menghadapi jihad yang bukan alang2 ini.....:)

windi said...

surirumah OK apa...blogging pun bole masyuuuukkk bah... kerah jari2 mengetuk keyboard jak..

azieazah said...

Kalu dah cuba 3,4 orang semuanya tak sesuai, eloklah tak pakai pembantu lagi...

buat sakit jiwa jer.
Memang payah nak dapat yang memenuhi kesesuaian kita. Kita boleh bertolak ansur, tapi ada pula yang pandai ambil kesempatan.


*Psssttt.. Kak Azie ada 6 orng anak, bekerja dan tidak pernah ada pembantu rumah..
Alhamdulillah, sekarang yg bongsu dah 9 tahun, langsung tak terfikir nak cari pembantu sekarang...

Che Sakinah said...

takpe kak... sabar2.. tak lama lagi keluar la mesin pembantu rumah.. haaa.. dunia dah cangih sekarang... hehehe... nanti boleh la beli satu..
kalau la mesin pembantu rumah dicipta sekarang... haiih~~

Berto said...

sabar-sabar, biasa la tu penat, kerja apa yg tak penat

windi said...

kak azie: betul tu kak..badan penat takpa..janji hati lapang.

cik sakinah: bilalah agaknya robot tu kuar ye..hehe

berto: hendak seribu daya kan....

Anonymous said...

ni lah zaman ni, yg mencari pembantu rumah sepatutnya jdi pembantu rumah.Pa nak buat zaman semuanya kena buat,kerja cari nafkah kena buat almaklum masih bujang.Kalau dah kahwin lebih2 lagi tanggungan, dahlah layan suami, anak-anak, kena terus cari nafkah lagi sebab nafkah suami terus-terusan tak cukup jugak.Camanalah?

windi said...

iyalah..zaman ni suamiisteri sama2 bread winner..

Related Posts with Thumbnails