CHECK IT OUT!

Sunday, May 16, 2010

Terkejut lihat caj baru

Nampak tak menu di atas? Inilah menu kegemaran kami sekeluarga. Affordable and reasonable dengan harga RM34.90. Tapi...emmm..sebelum ini rasanya menu sayur, fish kek dan tauhu ayam tak ada. Kalau mahu terpaksa buat side orders. So, ketika mengunjungi restoran ini hujung minggu lalu kami pun excited habis. Murah hati sungguh restoran ni. Mungkin diorang nak fight restoran lain yang ada di Malaysia. Sambil makan, kami tak habis2 memuji kemurahan hati restoran ini. Walaupun dalam hati saya terdetik juga "It's too good to be true".

Kemudian, perut dah kenyang..Bill Time! Saya berlenggang ke kaunter. Dah total dalam kepala RM34.90 + 5% gov tax = RM36.65. tot tet tit tut...cashier mengira jumlah dan RM 42.00 muncul di skrin. Eh? Why the because? Bila saya cek bill rupanya ada caj baru iaitu Servis caj. Eh sejak bila ni? Patutlah tiba2 baik hati tambah extra menu. Rupanya ada caj baru. Pada waktu itu saya rasa ditipu dan di paksa beli menu yang kita tak nak kemudian mencaj harganya dengan berselindung di sebalik nama servis caj. 

Bak kata Liyana Jasmay (semasa wartawan komplen harga makanan kat restoran bapanya mahal sangat), "kalau rasa mahal jangan paksa diri datang". Maksudnya, kalau tak mampu buat cara tak mampu. Dalam hal  ini, bukan saya tak mampu cuma saya terkejut dengan pelan pemasaran terbaru restoran ini. Kemudian  saya teringat semula tujuan perniagaan iaitu "menjana keuntungan maksimum".

5 comments:

Yatre Hayati said...

kedai makan mana nih>??

ROLLENS said...

Malaysia semua gitu skg .... Hidup semua Tax2...hehe.... tapi tia pa la, tuk future jg tu...hihi

tehr said...

servis caj sepatutnya tiada - itu kejam namanya

berapa lapis untung mahu dikutip dengan sekali urusan?

sampai bila2 pun saya akan geram dan saya akan mengelak dari kedai2 seperti ini.

windi said...

yatre: Rasa mas. cucu KFC

rollens : baiknya hati ko.

tehr: saya pun tawar hati.

Steward said...

Bikin kanyang juga ka ni? Macam biasa jak. Bagus pegi makan sana restoran nasi ayam biasa. hehe

Related Posts with Thumbnails