CHECK IT OUT!

Saturday, May 29, 2010

Millatfacebook (pakistan) VS Facebook (USA)

ISLAMABAD: Sekumpulan warga Pakistan mencipta laman web baru untuk menghubungkan 1.6 bilion Muslim selepas berang dengan laman Facebook kerana menyiarkan karikatur Nabi Muhammad selain mewujudkan saluran baru melawan propaganda anti-Islam.

Kumpulan itu membabitkan enam profesional teknologi maklumat (IT) di pusat budaya dan hiburan Pakistan, Lahore, yang melancarkan laman web www.millatfacebook.com, awal minggu ini. Dikenali dengan singkatan MFB, seperti juga FB bagi Facebook, pengasasnya berkata, pakar IT kini berusaha memasukkan ciri-ciri lain ke dalamnya bagi mencabar pesaing dari California itu. Setiap ahli memiliki ‘dinding’ untuk ulasan sahabat selain mengandungi kemudahan emel, foto, video, ruang sembang dan perbincangan.

Windi's Note:
Selepas membaca berita di atas, saya cuba2 membuka MillatFacebook.com dan mendaftar sebagai ahli. Saya ingin merasai pengalaman 'mensurf' laman web yang di cipta orang Pakistan dan meninjau setakat mana kehebatan produk mereka ini.

Kesimpulannya, ianya produk baru yang masih banyak kekurangan dari segi aplikasi ICT. Saya sendiri pun serasa sesat dalam akaun sendiri. I don't know what is going on selepas menaip entry dan klik sharing dengan semua 24, 000 ahlinya. I felt lonely sebab semua rakan ada di Facebook. Ternyata pakar ICT mereka masih bertungkus lumus menyudahkan baby project ini.

Walaupun begitu saya rasa ini merupakan cara yang terbaik untuk mengajar si Zuckerberg cara menghormati sentimen manusia lain di dunia ini. Ianya sejuta kali lebih baik daripada perbuatan ganas seperti mengebom bunuh diri atau menumbuk orang Yahudi yang di jumpai di jalan raya (marahkan nyamuk kelambu di bakar). Biarlah genius lawan genius kan...Sebab jika tersilap langkah, sudah pasti USA akan mengambil peluang untuk campur tangan dan 'buat macam rumah sendiri' seperti di Iraq.

Bagi sesiapa yang berhajat untuk meronda2 website baru ini, silalah klik http://www.millatfacebook.com/windi/.

1 comment:

Unknown said...

harap2 MFB akan berkembang ngan pesat kan....

Insya-allah Terry akan daftar sekali nanti....
:)

oh ya..windi try ni.. http://youropenbook.org/ .. and lihat betapa prvacy kta dicerobohi.. :( /

Related Posts with Thumbnails