CHECK IT OUT!

Friday, May 14, 2010

MALAYSIA KEMPUNAN PIALA THOMAS

Sokongan hebat rakyat Malaysia

Juara olimpik Lin Dan (No2 dunia) menewaskan Chong Wei (No 1 Dunia) dalam perlawanan separuh akhir badminton Piala Thomas sebentar tadi. Pertandingan itu diumpamakan seperti Clash of the Titans kerana China menundukkan Malaysia selaku tuan rumah. Lagipun perlawanan itu adalah perhitungan 2 manusia terhebat dunia di pentas sukan badminton.

Apabila Lin Dan berjaya menewaskan Chong Wei, seolah2 sudah tertulis bahawa Malaysia kempunan piala Thomas pada tahun ini. Doubles world No 8 Cai Yun dan Fu Haifeng membenam Koo Kien Keat and Tan Boon Heong , 21-15, 21-10. China membunuh harapan Malaysia selepas  No 3 dunia, Chen Ji membuktikan keunggulannya berbanding  Wong Choong Hann,  21-16, 21-7.

Apa lagi yang boleh dikatakan? Choon Han dan beregu KKK&TBH telah berjuang bermati-matian. Chong Wei pula kelihatan pucat dan resah. Berbeza dengan Lin Dan yang seolah tidak sabar2 masuk gelanggang. Walau bagaimana pun pujian juga untuk mereka yang telah berjuang sehabis baik untuk sampai ke peringkat separuh akhir.

Ada kata2 nakal peminat bahawa perlawanan tadi adalah antara China lawan Cina. Bezanya ejaan sahaja. Bukankah 4 pemain Malaysia sebentar tadi kebetulan berbangsa Cina? Dan saya sangat bangga kerana SUKAN badminton menyatukan hati rakyat Malaysia. Tak kira apa bangsa dan agama, semuanya melaungkan nama pemain dengan gegak gempitanya. Betul kata Tony fernandes (ketua pegawai eksekutif AirAsia) bahawa ada tiga perkara yang  rakyat Malaysia bersatu hati. Pertama, sukan, kedua, makanan dan ketiga..lupa daaaa....

Lepas ini  Perebutan Piala Thomas adalah pada perlawanan akhir Indonesia VS China. Rasanya saya tidak ada mood lagi menontonnya. Anda bagaimana?


4 comments:

ROLLENS said...

tia pa..... Lain tahun lg ada (thn2 yg dlu pun camni jg kan).....heee.... Malaysia tatap bulee.....

Yatre Hayati said...

sedih juga semalam..tapi takpe la..China memang agak hebat semalam..

windi said...

Rollens: Malaysia boleh...
Yatre : dah nasib...

Bukan Eciz said...

sama lah. agak kecewa. tapi takpe. diorang dah buat yang terbaik! semangat kesukanan tu ada. semangat negara! arghh! meremang bulu roma! hehe

nak tgk apa yg kamu sudi komennn = BLOG PALING MENYENGAT

Related Posts with Thumbnails