CHECK IT OUT!

Tuesday, June 29, 2010

Kempen Hari tanpa Plastik yang 'plastik'


Saya sangat gembira kerana akhirnya kerajaan  mengambil berat isu kebersihan . Banyak laut yang tercemar akibat timbunan plastik. Taman perumahan pun di banjiri hamparan plastik sampah yang berwarna warni. Akhirnya hari Isnin diistiharkan sebagai hari tanpa plastik dan gedung membeli belah mula menyahut langkah kerajaan dengan tidak membekalkan beg plastik pada hari Isnin. Syabas! 

Oleh itu sesiapa yang degil juga nak guna plastik pada hari Isnin, kenalah membayar 20 sen. Disinilah 'keplastikan' nya bermula. Takkan orang nak dukung semua barang2 yang dibeli? Setakat 50 sen semua orang sanggup bayar. Inikan pula 20 sen? Nampaknya ada kegiatan mengambil untung di sini. Sudahlah syarikat berjimat kos membekalkan plastik, malahan dapat pula menjual plastik yang di HALALkan atas nama KEMPEN HARI TANPA PLASTIK. Pengguna juga yang rugi...Pemegang saham syarikat juga yang untung.

Teringat zaman kanak2 saya dahulu. Plastik beg ini belum wujud. Yang ada cuma bakul kertas macam yang selalu kita lihat di filem barat. Selepas itu diinovasikan dengan pemegang dan tanpa disedari mak dan bapa mula membawa pulang barangan dalam bakul plastik. Apa kata pusat membeli belah bekalkan pengguna dengan bakul kertas macam dulu2? Mestilah kertas kitar semula agar tidak banyak pokok2 yang di tebang.

Selain itu bukankah sudah ada plastik mesra alam? Yang boleh terurai sendiri dalam tempoh 2 minggu sahaja. Malahan saya sendiri selalu membeli plastik sampah mesra alam kerana prihatin dengan alam sekitar kita yang semakin tercemar. Pernah juga plastik mesra alam itu tertinggal di luar rumah selama seminggu dan bila saya ingin melipatnya,  ianya reput dan hancur sendiri.

Kesimpulannya, berkesankah kempen hari tanpa plastik jika pengguna disuruh membeli plastik bernilai 20 sen? Atau ada agenda tersembunyi oleh pemegang2 saham yang mengharapkan 'keuntungan maksimum' dengan berselindung disebalik kempen HARI ISNIN TANPA PLASTIK?




2 comments:

anisyazila said...

xada maknernya... lainla jual plastik 1 RM10 ker..konpem org bawak sendiri dari umah..hehehe... naper hari isnin??kenapa bukan ahad??isnin kan dah keja..jarang soping2..kalo ahad mesti ramai shopping sakan..kan tengah cuti...tol tak???baruler namanya kempen..

tehr said...

sepatutnya kerajaan mengarahkan kedai menyediakan beg kertas pada hari isnin sempena kempen ni

baru betul 'hari tanpa plastik'

Related Posts with Thumbnails