CHECK IT OUT!

Tuesday, March 17, 2009

Bollywood Vs Hollywood





Semalam, saya menonton anugerah Oscar 2008 melalui chanel starmovie. Buat pertama kalinya saya merayu-rayu kepada 2 orang putera(6 tahun) dan puteri(3 tahun) (yang selalu menggunakan kuasa veto bagi menentukan chanel apakah yang harus di tune on. Biasanya astro ceria atau cartoon networklah. They don't really like to watch disney channel because they think it's too naive) agar memberi peluang kepada mama mereka yang pernah bercita-cita menjadi pengarah filem ini, untuk menonton Oscar.

Entah macamana malam itu mereka boleh bersetuju membiarkan saya "layaaann..." depan tv. Perkara yang paling mengujakan saya apabila "slumdog millionaire" berjaya menggondol banyak anugerah. Saya tak pernah tonton pun filem tu tapi mengetahui yang 80% daripada krewnya ialah orang India dan penggambaran yang dibuat sepenuhnya di Mumbai membuatkan saya berazam membeli VCD originalnya nanti.

Tarian dari filem itu juga dipersembahkan di dalam majlis berprestij itu. Ketika melihat penari menarikan tarian bollywood di Pentas Oscar, saya rasa macam "eh..biar betul nih..merasa jugak saya menyaksikan Bollywood di Hollywood ya.." Orang putih tu semuanya 'kebaruan' tengok tarian Bollywood. Mungkin mereka akan menganggap itu yang terbaik dari India. Kalaulah mereka melihat tarian Hrithik roshan dalam Kahoo Na Pyar Hei, musti gila bayang si Angelina Jolie dibuatnya. Ataupun seandainya Jennifer Anniston menonton filem Kuch kuch Hota hai lakonan Shah Rukh Khan, musti dia terlupa kewujudan Brad Pitt ataupun John Mayer. Brad Pitt pun trus mabuk kepayang tengok Rani Mukherjee..

( Di atas ialah draft yang I buat beberapa minggu yang lalu tapi tak sempat siap kerana mengantuk..he he..lewat malam sudah masa tu lepas tonton Anugerah Oscar. Tapi hari ni I sambung sebab I have a lot of time..Cuti sekolah la katakan...he he..nasib baiklah tak ada kursus)

Bangga betul saya melihat filem Bollywood diangkat dianugerah berprestij itu. Walaupun bukan filem Malaysia tapi at least ianya membuktikan bahawa pelakon dan krew Asia mampu menghasilkan yang terbaik. Malaysia pun tidak mustahil boleh menghasilkan kejutan kerana India cuma 10 tahun lebih senior dalam bidang filem berbanding Malaysia. Cuma penerbit dn pengarah Malaysia harus memikirkan karya yang menjangkau pemikiran klise pengkarya yang ada sekarang ini. Plot juga harus dititik beratkan kerana "kesumbangan plot" juga yang sering membuatkan saya 'kaciwa' bila menonton filem tempatan. Nanti saya akan publishkan satu entri berkenaan Upin dan Ipin the Geng yang saya rasa ada bau-bau bacang dengan apa yang perkatakan sebentar tadi berkenaan 'keklise an' pemikiran para pengkarya.

Berbalik kepada tujuan entri asal, menyesal agaknya Amitabh dan Shah rukh tidak menerima tawaran filem Slumdog jutawan ini. Akhirnya rezeki Anil Kapoor juga menyengih di atas pentas oscar. Saya minat bangat juga dengan Anil Kapoor ni semenjak melihat lakonan dia dalam filem My name is Lakhan. Ryan Seacrest menggelar Anil Kapoor, George Clooney India. Apa kaki George Clooney tu berbanding dengan Anil Kapoor? Feroz Khan juga berpeluang menayang gigi di pentas Oscar. I minat juga dia ni sebab lakonan dia fuh! Hidup beb! Apa watak sekali pun mesti bikin berdiri bulu roma. Tapi yang lucunya bila saya fikir2kan, dulu lagi budak2 setinggan dua orang tu merasa situasi Oscar berbanding The King of Bollywood sapa lagi kalau bukan Shah Rukh Khan. itulah namanya takdir dan rezeki masing-masing. sapa sangka budak setinggan yang miskin tahap gaban tu boleh jejak kaki di Hollywood.

Saya ingatkan pencapaian filem The hidden dragon crouching tiger dinobatkan sebagai filem asing terbaik suatu waktu dulu will be the 1st and the last in asia history. Punyalah hebat ulasan2 dari media kita masa itu dan diva terunggul dari Malaysia iaitu Datuk Michelle Yeoh pun turut sama terkena tempias glamour sebagai pelakon filem itu.

Namun kejutan yang dibuat oleh filem ramuan India yang dikilangkan oleh toko British ternyata membuahkan hasil dan mendapat anugerah yang paling hebat untuk tahun 2009. malahan tarian dalam filem itu juga menjadi kegilaan para surirumah dan sesiapa sahaja yang ingin bersenam di USA. Bagi saya yang membesar dengan filem2 Bollywood, step tarian yang dipersembahkan dalam lagu Jai Ho itu biasa2 saja. Banyak lagi yang lebih 'kaw2' yang pernah saya saksikan seperti dalam filem Kahona Pyar hai, Kuch2 Hota hai, Ashoka, Devdas dan beratus2 lagi. You name it! Tarian terbaik yang saya pernah lihat seumur hidup saya untuk filem Bollywood ialah dalam filem Kahona Pyar Hai melibatkan Hritik Roshan. Best giler!!

Berlumba2 talk show di USA menjemput watak utama filem ini iaitu Dev Patel dan Freida Pinto untuk menjadi tetamu undangan. Malah Tyra Banks turut menjemput beberapa orang penari di dalam rancangan bual bicaranya untuk mempersembahkan tarian ala-ala Jai Ho. Kebetulan Aishwarya Rai, menantu Amitabh Bachan yang cantik super Popular di dunia Bollywood itu turut menjadi tetamu. Tyra Bank mengajak Aishwarya untuk menari bersama dan bertanya "Have you done this before?". Bila saya dengar pertanyaan Tyra yang ditujukan kepada Aishwarya, terdetik di hati ssaya, kesian betul orang USA ni tau. Tak tau apa-apa pasal dunia luar. Sekiranya Tyra ialah orang yang mengikuti perkembangan filem Bollywood, pertanyaan seperti itu samalah seperti satu gurauan semata-mata. Seperti kita bertanya pada teman baik kita 'siapa nama kau?' atau pun bertanya kepada orang yang sedang tidur nyenyak 'apa kau buat?'. Cuba teka apa jawapan si Aishwarya Rai berkenaan soalan Tyra Banks tadi? jeng-jeng jeng...jawapannya ialah "My whole life!"

Harap2 VCD original filem ini cepat direleasekan oleh Foxsearch company. I will buy it to see how great the film is. Jumpa lagi...

4 comments:

Anonymous said...

Kalau you dah bye it, nanti siorang pinjam, mau copy. Bah! kedapatan satak rumpak!

windi said...

nguah2X..buli bah kalau kau!

nanak87 said...

haacum..!! alhamdullilah..erm..minta maff ye..zaman dlu islam sngt ditakut ole org barat..org barat dtg ke bumi islam mengambil ilmu islam dan bawa balik ke bart..sentist2 yg menjumpai pelbagai rahsia atu pe2 bende skrg ni...sbnarny x de ape2 pun..apa yg dorang discover sume dah tercatat kat Al Quran dari A > Z suma da ade..islm dlu gagah2 org nya..sdia mati syahid..x de yg berani lwn..tp skrang..islam kalah bukan kerana semangat juang..tetapi serangan budaya..dgn emo nye..gothick nye..drug nye..movie nye!! O_O..jgn mre

Suri je said...

Tuhan jadikan kita insan yang bermacam budaya dan agama, tujuannya supaya kita dapat saling kenal mengenal antara satu dengan yang lain. Perkara yang baik dijadikan teladan tapi benda yang buruk kita jadikan sempadan.

Related Posts with Thumbnails