CHECK IT OUT!

Tuesday, August 11, 2009

Sepun Ogok@H1N1

"Rakyat jangan panik kerana kadar kematian penyakit ini sangat rendah dan kematian banyak membabitkan golongan berisiko. Keadaan wabak ini juga masih terkawal".

"Apa yang penting, semua pihak perlu menjaga kebersihan dan mengambil langkah tertentu seperti kuarantin diri, elak berkunjung ke tempat awam dan dapatkan rawatan segera jika mempunyai tanda wabak," katanya.

windi's note: Di atas merupakan petikan kata2 Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkenaan kematian yang disebabkan oleh wabak h1n1. Mengapa perlu dia berulangkali mengatakan jangan panik? Sudah semestinya rakyat panik kerana ia membabitkan nyawa manusia walaupun cuma satu kes apatah lagi 32 kes sekarang ini. Mungkin jika 'palis2' ahli keluarga dia yang terkena h1n1 barulah dia berhenti menggunakan kata2 'jangan panik'.

Selain itu dia mengatakan kematian banyak membabitkan golongan berisiko. Adakah golongan berisiko itu bukan manusia? Adakah kenyataan itu hanya untuk golongan sihat walafiat? Adakah golongan sihat walafiat itu tidak mempunyai ahli keluarga dari golongan berisiko?Adakah jika kematian melibatkan golongan berisiko maka kematian itu dianggap biasa dan tidak perlu dikisahkan?

Keadaan wabak masih terkawal? Jangan terpedaya dengan kenyataan ini. wabak ini tidak terkawal lagi. Jumlahnya yang masih rendah berbanding negara lain bukan bermakna ianya terkawal tapi 'belum merebak' kerana negara kita antara negara terbelakang menerima padah wabak ini. It is just the beginning of a great disaster! Jika terkawal mengapa jumlah kematian meningkat setiap hari? Malahan ada antaranya yang menjadi mendiang atau allahyarham selepas menerima rawatan pesakit luar. Ada juga yang menghembuskan nafas terakhir di asrama...anak siapakah itu? kakak siapakah itu? anak buah siapakah itu? cucu siapakah itu? bestfriend siapakah itu?

Kiraan demi kiraan yang diumumkan oleh kementerian dan dilaporkan oleh akhbar seolah2 mengira 'buah belunu' jatuh dari pokok. Tiada sebarang belas kasihan dan seolah2 ia sesuatu yang normal. Ulasan akhbar pun cuma timbul selepas Tengku Puan Pahang dan anak2nya dijangkiti h1n1. Walhal kalau soal pergaduhan antara parti pembangkang dengan pemerintah, bukan main lagi artikel yang dikeluarkan. Berasap! Demonstrasi, ISA, politik, derhaka menderhaka..menyampahnya aku! Rakyat berjuang untuk hidup dengan sihat tapi ahli politik masih sibuk berdrama..

Dapatkan rawatan segera bila berlaku wabak? Saya masih ingat pesanan Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Ismail Merican yang berulangkali dinyatakan di TV dan akhbar, jangan datang beramai2 kehospital untuk mendapatkan rawatan h1n1 jika sekadar gejala biasa selesema..manalah orang tahu gejala mereka ni biasa atau luar biasa? semua simptom yang di war2kan semuanya lazimnya dirasai semasa demam. media masa seharusnya memainkan langkah yang lebih proaktif untuk menyedarkan masyarakat tentang bahaya h1n1, cara mencegah dan apa yang perlu dilakukan jika terjadinya jangkitan secara lebih berkesan. Bukannya sekadar mengumumkan jangan panik dan dalam masa yang sama mengumumkan jumlah mereka yang telah kembali ke rahmatullah...

Walaubagaimana pun saya sangat setuju dengan cadangan beberapa pihak tentang kempen 'darurat kesihatan'. Seharusnya perkara ini harus diberi perhatian terutama oleh pihak berkuasa. Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih.. Rakyat juga harus berusaha menghadkan perjalanan mereka bagi mengelak risiko terjumpa si pengidap wabak. Namun jika kita lihat trend penularan wabak ini bukan lagi kerana melancong ke sana ke mari tetapi di sebabkan oleh orang terdekat seperti rakan sekolah, sepejabat, jiran dan sebagainya.


Kota Belud nampaknya dikejutkan dengan kes pertama h1n1..dengar2 seorang guru yang sarat mengandung..harap2 dia sembuh jua akhirnya..wallahualam...

2 comments:

Kaimun AL said...

Tidak dinafikan saya pun sangat gerun dengan wabak "senepun ogok" ni. kadang2 sentiasa curiga pada diri sendiri. maklum lah, selalu kena selesema. Anak2 pun saya dah bekalkan topeng untuk diorang. Oh ya Cikgu Windi, awat hang guna muka Siti, u pun cun apa..belajar guna loghat utara sikit,hehe..

windi said...

ha ha ha..mentang2 siti kawin datuk K, u x mood tgk dia ka? I mau jg pakai muka I tapi nanti2la...

Related Posts with Thumbnails