CHECK IT OUT!

Sunday, May 17, 2009

SELAMAT HARI GURU!!!

Murid zaman teknologi cabar kemahiran guru


Muhyiddin melihat medal Tokoh Guru Kebangsaan 2009, Seng Tiong (tiga dari kanan) selepas merasmikan sambutan Hari Guru Peringkat Kebangsaan di Kuala Terengganu semalam. Turut kelihatan ialah (dari kiri) Abdul Rahim, Ahmad Said, Alimuddin dan Shahul Hamid.


KUALA TERENGGANU – Guru hari ini berdepan dengan tugas jauh lebih mencabar kerana kebanyakan pelajar lebih bijak ekoran terdedah kepada kemajuan teknologi terkini.

Ia diakui sendiri oleh tiga Tokoh Guru Kebangsaan 2009, Datuk Abdul Rahim Tahir, 63, Phua Seng Tiong, 64, dan Shahul Hamid Mydin Shah, 60.

Bagi Shahul Hamid, untuk menjadi pendidik berjaya, guru perlu melengkapkan diri dengan ilmu dan mengetahui peranan masing-masing dalam mendidik pelajar.

“Meskipun peranan guru dalam mendidik pelajar semakin mencabar, itu adalah satu perkara yang biasa sekiranya mereka menganggap murid-murid seperti anak sendiri.


MUHYIDDIN melawat gerai pameran Kumpulan Utusan sambil diperhatikan Pengerusinya, Tan Sri Hashim Ahmad Makaruddin (belakang, dua dari kiri) di Kuala Terengganu semalam.


“Guru perlu menjalankan tugas dengan baik terutama dalam menyatupadukan rakyat,” katanya ketika ditemui selepas sambutan Hari Guru Peringkat Kebangsaan di Taman Tamadun Islam, Pulau Wan Man di sini semalam.

Penganugerahan Tokoh Guru Kebangsaan 2009 itu membolehkan ketiga-tiga tokoh guru berkenaan menerima hadiah wang tunai RM10,000 berserta hadiah iringan, pingat emas dan sebuah plak setiap seorang.

Hadiah-hadiah disampaikan oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

No comments:

Related Posts with Thumbnails