CHECK IT OUT!

Sunday, December 6, 2009

FB menyatukan kita..

Berkenalan dengan laman sosial Facebook membuatkan dunia saya semakin ceria. Sebelum ini saya cuma berbicara di dalam blog. kemudian saya belajar membuat website. Adik2 saya menyarankan saya untuk join FB namun saya beranggapan FB hanya untuk anak2 muda yg ingin mencari teman baru. Namun akhirnya saya termakan juga dengan hujah2 mereka yang disampaikan dengan sempoi. Lagi pun beberapa blogger berkaliber seperti Abd Naddin dan En Mohd Isa pernah menulis tentang FB di dalam blog mereka. Saya pun tergerak untuk merasai sendiri pengalaman ber'FB'. How amusing it is...

Langkah demi langkah saya turuti untuk pendaftaran akaun FB. Berdebar2 pun ada. Maklumlah, pengalaman baru. Seterusnya saya melihat paparan FB kepunyaan saya. Oh begini rupanya...dengan support yang baik oleh adik2 dan sepupu2 akhirnya saya join the club dengan rasminya...Setiap hari saya boleh mengikuti perkembangan mereka dan mereka juga boleh mengikuti perkembangan saya. Jika dulu saya bersms sahaja dan sudah tentu memerlukan ongkos kredit yang tinggi (maklumlah..ada yang digi, ada yg maxis..) Dengan FB saya boleh berchatting secara free, sampaikan mesej dengan free, hantar gambar free dan lihat gambar pun free...except bayaran bulanan streamyx lah. Dengan jumlah pertukaran maklumat yang banyak, responden yang ramai dan gambar yang besar..saya yakin ia lebih menjimatkan berbanding SMS dan MMS.


Facebook juga telah mengeratkan semula hubungan dengan rakan2 lama terutamanya rakan2 semasa menuntut di Maktab Perguruan Keningau kira2 10 tahun yang lampau. Sebenarnya kami semua telah terputus hubungan namun kami bersatu semula di alam maya. Reunion di alam maya. Something that never been thinking before! Terbuka semula cerita2 lama mahupun cerita baru. Setakat ini hampir 85% rakan2 sepengajian di MPKS telah saya temui dan mereka juga menemui saya.

Selain itu Facebook juga telah mengeratkan silaturrahim sesama saudara mara. Selepas membesar dan mempunyai kehidupan peribadi masing2, detik pertemuan itu seakan sukar di realisasikan. Melalui FB, kami dapat bertukar2 maklumat dan khabar dan rasanya berdozen2 maklumat lama telah kami bongkar dan bertan2 maklumat baru yang di hebahkan.

kesimpulannya, FB telah menyatukan kita semua. Semoga silaturrahmin antara kita sentiasa berbunga dan mekar selamanya. Insyallah...

2 comments:

Kak Imun said...

Betul tu, rasa macam pulang kampung jak kan,hehe..

windi said...

yabah..lagi power dr sms

Related Posts with Thumbnails